Verbeteren van je slaapritme bij hormonale problemen

Goed slapen ondanks hormonale problemen

Een goede nachtrust is essentieel voor ons welzijn. Maar wat als je regelmatig last hebt van je hormonen en daardoor moeilijk in slaap kunt vallen of kunt doorslapen? In deze blog bespreken we hoe hormonen jouw slaap kunnen beïnvloeden. 

 

Hormonen die het slaapritme kunnen verstoren.

Hormonen spelen een belangrijke rol in ons slaap-waakritme. Er zijn drie hormonen die invloed hebben op het ritme: melatonine, cortisol en adrenaline. Melatonine is het hormoon dat helpt in slaap te vallen en ons slaap-waakritme regelt, en helpt voor te bereiden op slaap. Cortisol is een hormoon dat wordt geproduceerd in de bijnieren, en ons alert maakt en energie geeft gedurende de dag. Een disbalans in deze hormonen kan leiden tot slaapproblemen. Adrenaline, ook wel epinefrine genoemd, wordt ook geproduceerd in de bijnieren en is betrokken bij de “vecht-of-vlucht” reactie van het lichaam. Als het adrenaline gehalte te hoog blijft, kan dit leiden tot slapeloosheid of een verstoord slaapritme.

Bij vrouwen kunnen hormonale schommelingen tijdens de menstruatiecyclus of menopauze ook invloed hebben op de slaap. De hormonale veranderingen leiden tot slaapproblemen. Vrouwen hebben vaker last van opvliegers, nachtelijk zweten en een verhoogde gevoeligheid voor pijn, waardoor ze moeilijk in slaap vallen of kunnen doorslapen.

 

Tips om een verstoorde hormoonhuishouding te balanceren.

Er zijn een aantal punten waar je rekening mee kan houden om de hormoonhuishouding van zowel melatonine, cortisol en adrenaline te balanceren. 

  • Om toch goed te kunnen slapen, ondanks dat je last hebt van hormonale problemen, is het belangrijk dat je een regelmatig slaappatroon aanhoudt. Dit helpt je lichaam om een consistent slaappatroon te ontwikkelen. 
  • Creëer een donkere, rustige, en koele slaapomgeving  om de productie van melatonine te stimuleren en cortisol te verminderen. Dit kan helpen om het slaap-waak ritme te reguleren en kan bijdragen aan een goede nachtrust. 
  • Zorg dat je dagelijks beweegt. Dit zorgt voor betere regulatie van de adrenaline en cortisol huishouding. Probeer minstens 30 minuten per dag te bewegen, door bijvoorbeeld te wandelen, fietsen of zwemmen.
  • Vermijd cafeïne en alcohol voor het slapen gaan. Cafeïne kan je wakker houden en alcohol kan de kwaliteit van de  slaap verminderen.
  • Stress is een trigger voor de productie van cortisol. Probeer stressvolle situaties te vermijden en te beginnen met ontspanningstechnieken als yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen om de slaap bevorderen. Gebruik hiervoor onze M line Slaapcoach.
  • Vermijd blauwe licht in de avond, dit kan namelijk de productie van melatonine onderdrukken. Probeer ten minste een uur voor het slapen blootstelling aan blauw licht te vermijden, en beperk het gebruik van elektronische apparaten in de slaapkamer. 

 

Het belang van een goed bed bij hormonale problemen en slaapstoornissen.

Wanneer jouw slaapritme is verstoord, is het slapen in een goed bed extra belangrijk. Een comfortabel bed kan bijdragen aan een goede nachtrust, wat kan helpen om de klachten van de hormonale verstoringen te verminderen. Het is aanbevolen een matras te kiezen die ondersteuning biedt aan jouw specifieke lichaamsbouw, aangezien hormonale problemen vaak gepaard gaan met andere fysieke symptomen als gewrichtspijn. De matrassenwijzer van M line kan helpen om het juiste matras te kiezen. 

Een goede slaaphouding kan ook helpen de slaap te verbeteren en rug- en nekpijn te verminderen. Het is daarom belangrijk om ook een kussen te kiezen die past bij jouw slaaphouding. Vul de kussenwijzer van M line in om een passend kussen te vinden voor bij jouw slaaphouding. 

Terug naar overzicht

Weet je niet welk matras de juiste keuze is?

Op zoek naar een verkooppunt bij jou in de buurt?

Een koekje voor het slapen gaan?

M line plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.