Direct naar tekst

Een koekje voor het slapen gaan?

M line plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.

Hoe ga je om met zweten in bed?

Nachtzweten is een vaak voorkomend probleem waar veel mensen last van hebben en dat kan nachtrust belemmeren. Het kan vervelend en oncomfortabel zijn, maar gelukkig geven we jou in deze blog enkele effectieve tips om zweten in de nacht te verminderen of te voorkomen. Lees dus zeker verder voor een droge nachtrust. 

Waarom heb je last van zweten tijdens het slapen?

Nachtzweten is een fysiek symptoom waarbij je onbedoeld veel transpireert tijdens je slaap. Het kan verschillende oorzaken hebben, waaronder menopauze, zwangerschap, medicijnen, overgewicht, hormonale veranderingen en stress. Het is belangrijk om de onderliggende oorzaak van het zweten gedurende de nacht te bepalen, zodat je een effectieve behandeling kan opstarten. 

Tips voor minder nachtzweten

1. Hou de slaapkamer koel

Een warme slaapomgeving kan zweten in bed veroorzaken of verergeren. Probeer je slaapkamer dus koel te houden door het raam open te zetten of een ventilator te gebruiken.

2. Een ademend kussen is heel belangrijk 

Ademende lakens en kussenslopen kunnen helpen om het transpireren te verminderen en je beddengoed droog te houden. De juiste lakens en kussenslopen zorgen er bovendien voor dat jouw huid ademt tijdens het slapen, waardoor je minder snel transpireert. M line heeft verschillende producten die kunnen helpen bij zweten tijdens het slapen. Een voorbeeld hiervan is het ‘Active Pillow hoofdkussen van M line’. Dit kussen zorgt ervoor dat de warmte makkelijk wordt afgevoerd. 

Daarnaast is het ook belangrijk om ademende nachtkleding te dragen tijdens het slapen. Katoenen pyjama’s en nachthemden kunnen bijvoorbeeld helpen om het nachtzweten te verminderen. 

3. Vermijd bepaalde voedingsmiddelen

Sommige voedingsmiddelen, zoals koffie, alcohol, specerijen en gerookte producten, kunnen jouw lichaamstemperatuur verhogen. Hierdoor kan het nachtelijk zweten worden verergerd. Probeer deze voedingsmiddelen te vermijden of te beperken voordat je gaat slapen.

4. Slaap op een propere en droge matras

Niet alleen een ademend of ventilerend kussen is van belang, ook een ventilerende matras speelt een cruciale rol. Verwissel je lakens en kussenslopen regelmatig en maak je matras schoon met een matrasreiniger. De matrassen van M line hebben een goede ventilatie dankzij het ademende materiaal waaruit de matrassen bestaan. Onze latex-matrassen blijven een van de beste matrassen tegen zweten.

5. Overweeg medicijnen of natuurlijke remedies

Heb je heel erg veel last van zweten tijdens het slapen en helpen de andere tips niet? Overleg dan met jouw huisarts, zodat er indien nodig medicijnen voorgeschreven kunnen worden. Sommige medicijnen kunnen helpen om nachtzweten te verminderen. Hou je het liever bij natuurlijke middelen? Probeer dan valeriaan, lavendel of kamille in te nemen voor het slapengaan.

Wanneer gaat zweten in bed over?

Het moment waarop zweten in de nacht overgaat, is afhankelijk van de onderliggende oorzaak. In sommige gevallen kan nachtzweten verdwijnen zonder enige aanpassing. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer het veroorzaakt wordt door een verandering in de hormoonbalans of door stress. Hoe je omgaat met zweten in bed is vaak een individueel experiment. Welke methode werkt, is voor elke persoon anders. Bij aanhoudende klachten is het wel steeds verstandig om een arts te raadplegen.

 

 

Terug naar overzicht

Weet je niet welk matras de juiste keuze is?

Op zoek naar een verkooppunt bij jou in de buurt?