M line
 

Slapen met stress? 4 tips om beter in slaap te vallen

Drukke dagen op het werk, kinderen die veel van je aandacht vragen, een huishouden runnen, … Het vraagt veel van een mens. Het is dan ook niet gek dat mensen voor het slapengaan vaak nog veel stress ervaren. Staar jij nog een half uur naar het plafond als je in bed ligt of val je steeds onrustig in slaap? Dat werkt natuurlijk niet bevorderlijk voor je nachtrust en zorgt ervoor dat je de volgende dag vermoeid wakker wordt. Gelukkig zijn er bepaalde trucjes waardoor je voortaan een stuk makkelijker in slaap valt.


Tip 1: Schapen tellen

Vroeger werd altijd gezegd dat je schapen moest tellen om snel in slaap te vallen. Deze methode is zo gek nog niet en het helpt bij veel mensen die niet kunnen slapen door stress. Je hoeft niet per se schapen te tellen, maar je kan bijvoorbeeld ook terugtellen vanaf 250 seconden. Het gaat erom dat je je hoofd leegmaakt en gedachten loslaat waardoor je langzaamaan in slaap valt.


Tip 2: De twee-minuten-techniek

Er zijn bepaalde beroepen waarbij een goede nachtrust van groot belang is. Topsporters, militairen en piloten hebben bijvoorbeeld veel slaap nodig om de volgende dag weer goed te presteren. In 1981 is er daarom een bepaalde slaapmethode ontwikkeld tegen slapeloosheid. Deze techniek werd de ‘’twee-minuten-techniek” gedoopt en zorgt ervoor dat je binnen de twee minuten in slaap valt. De techniek bestaat uit een aantal stappen die ervoor zorgen dat je moe wordt.

Hoe werkt deze techniek?

Stap 1: Ontspan de spieren in je gezicht. Ontspan je kaken, de spieren rond je ogen en je tong.
Stap 2: Laat je bovenlichaam langzaam tot rust komen. Begin bij je schouders, ga daarna door naar je armen en je borst en probeer alle spieren compleet te ontspannen.
Stap 3: Begin langzaam met in- en uit ademen. Ontspan ondertussen de rest van je lichaam, zoals je benen en voeten.
Stap 4: Concentreer je vervolgens 10 seconden lang op je ademhaling en wordt je bewust van het in- en uitademen. 
Stap 5: Terwijl je rustig aan het in- en uitademen bent, stel je jezelf in één van onderstaande scenario’s voor:

- Je ligt in een kano in een rustig meer en kijkt naar de stralend blauwe lucht.
- Je ligt in een hangmat in een donkere kamer.
- Je herhaalt de woorden ‘niet denken, niet denken, niet denken’ voor 10 seconden in je hoofd.

Slaap je slecht door stress? Herhaal deze stappen dan elke avond voordat je gaat slapen en je zult zien dat je zonder moeite en op een rustige manier in slaap valt (Bron: Medicinenet).


Tip 3: Zorg voor een rustige en comfortabele slaapomgeving

Om rustig in slaap te kunnen vallen, is het belangrijk dat je omgeving hier ook op is aangepast. Zorg dat alle gordijnen dicht zijn, zodat je kamer donker is. Zet de verwarming uit, zodat de kamer wat kan afkoelen. Zorg dat het stil is, want ook stilte is bevorderlijk voor een goede nachtrust. Je kan bijvoorbeeld de tv uitschakelen of het raam sluiten. Het allerbelangrijkste om rustig in slaap te kunnen vallen, blijft echter je bed. Heb je wel het juiste matras die de juiste ondersteuning biedt? Is je kussen comfortabel genoeg? Als dit allemaal goed zit, val jij gegarandeerd heerlijk in slaap.

Benieuwd welke matras het best bij jouw slaaphouding past? Onze matrassenwijzer helpt je op weg!

Ga naar de matrassenwijzer

Tip 4: Sporten helpt om beter in slaap te vallen

Buiten het feit dat sporten hartstikke goed is voor je gezondheid, is het ook een goede remedie tegen slapeloosheid. Tijdens het sporten verbruik je energie waardoor jij je aan het einde van de dag sneller moe en voldaan zult voelen. Door die vermoeidheid val jij ‘s avonds juist zonder enig probleem in slaap.

Terug naar overzicht

Weet je niet welk matras de juiste keuze is?

Op zoek naar een verdeler bij jou in de buurt?

Mline.be maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?