Invloed van vitamines op de nachtrust

vitamines van invloed op je nachtrust

Welke vitamines zijn goed voor mijn nachtrust?

Er zijn oneindig veel vitamines op de markt, maar welke vitamines hebben een positieve bijdrage aan je nachtrust? Hieronder vind je een aantal vitamines die van positieve invloed zijn op je slaap. 

Een tekort aan vitamine D kan leiden tot slaapstoornissen

Vitamine D is essentieel voor de opname van calcium en de gezondheid van onze botten, maar het kan ook helpen bij het verbeteren van onze slaap. Een tekort aan vitamine D kan leiden tot slaapstoornissen zoals slapeloosheid en slaapapneu. Om voldoende vitamine D binnen te krijgen, is het belangrijk om regelmatig naar buiten te gaan. Een andere mogelijkheid is om voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan vitamine D. Enkele voorbeelden zijn vette vis en eieren.

Vitamine B6 zorgt voor de productie van slaaphormoon melatonine

Vitamine B6 is belangrijk voor een goede nachtrust. Het helpt ons lichaam bij de productie van serotonine, wat op zijn beurt dan weer helpt bij de productie van melatonine. Dit hormoon zorgt ervoor dat we ontspannen en in slaap kunnen vallen. Wanneer je een tekort hebt aan vitamine B6, kan je last krijgen van rusteloosheid en slapeloosheid. Gelukkig is vitamine B6 te vinden in veel voedingsmiddelen, zoals gevogelte, vis, aardappelen, bananen en volle granen.

Minder last van slaapstoornissen door vitamine B12

Vitamine B12 is een belangrijke vitamine die ons lichaam nodig heeft voor de productie van rode bloedcellen en het gezond houden van ons zenuwstelsel. Een tekort aan deze vitamine kan leiden tot vermoeidheid en slaapstoornissen. Je kan voldoende vitamine B12 binnenkrijgen met behulp van voedingsmiddelen zoals vlees, vis, eieren en zuivelproducten.

Vitamine C vermindert stress

Vitamine C is belangrijk voor onze weerstand en helpt ons lichaam zichzelf te beschermen tegen ziektes. Vitamine C kan ook helpen bij het verminderen van stress en angst, waardoor het gemakkelijker wordt om in slaap te vallen. Je kunt vitamine C vinden in voedingsmiddelen zoals sinaasappels, paprika's, broccoli en aardbeien. Belemmert stress je nachtrust? Lees dan hier onze tips om beter te slapen bij stress.

Wat zijn de negatieve invloeden van vitamines op je nachtrust?

Hoewel vitamines essentieel zijn voor onze gezondheid en vitamine D, B6, B12 en C een positieve invloed hebben op onze nachtrust, kunnen sommige vitamines ook een negatieve invloed hebben op onze slaap. Een te hoge dosering van vitamine  A, B3, C, D en E kan leiden tot slaapstoornissen, slapeloosheid en vermoeidheid. Het wordt daarom aanbevolen om de inname van vitamines te beperken tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vraag indien nodig advies aan een arts of diëtist.

Terug naar overzicht

Weet je niet welk matras de juiste keuze is?

Op zoek naar een verkooppunt bij jou in de buurt?

Een koekje voor het slapen gaan?

M line plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.