Beter slapen als een jonge ouder

Het is een prachtig moment in je leven. Je wordt vader of moeder en zit op een roze wolk van geluk. Je kind is een lichtpuntje in je leven en je bent er dag en nacht mee bezig. Echter, kent het jonge ouderschap ook lastige momenten. Vooral het slaaptekort kan na een langere periode voor een uitdaging zorgen.

Slaaptekort door je baby

Baby’s hebben een heel ander slaapritme dan volwassenen. Ze slapen zo’n 16 uur per dag, maar doen dit op willekeurige momenten. Als de baby wakker wordt, dan zijn de ouders ook wakker. Pasgeboren baby’s hebben elke 1 tot 3 uur voeding nodig. Dit zorgt ervoor dat het lastig is om in je diepe slaap te komen of een ritme aan te houden. Een baby kan voor aanhoudend slaaptekort zorgen en dit kan dan weer gepaard gaan met andere klachten zoals: verminderd concentratievermogen, spierpijn, hoofdpijn, geheugenproblemen of zelfs depressie.

Ouderschap is topsport

Voeding, liefde en aandacht op elk moment van de dag. Je staat altijd aan voor je baby en dit mag zeker gewaardeerd worden. Het ouderschap is topsport! En ook topsporters hebben slaap nodig. Topsport brengt namelijk stress met zich mee. Daarom heeft Mline het Athletic Pillow ontworpen om je lichaam de ontspanning te geven die het nodig heeft. Naast een goed kussen zijn er nog een aantal praktische tips om beter te slapen voor jonge ouders.

Praktische slaaptips voor ouders

1. Pas je ritme aan dat van je baby aan

Baby’s zijn over het algemeen vaker actief in de avond en slapen in de ochtend. De ouders zijn vaak juist gewend aan een werkroutine waarbij vroeg opstaan gebruikelijk is. Probeer jouw routine aan te passen aan dat van je baby; door bijvoorbeeld uit te slapen of door overdag een powernap te doen wanneer de baby slaapt.

2. Verminder je cafeïne en alcohol consumptie

Als je extra energie nodig hebt is het aanlokkelijk om veel koffie te drinken. Wanneer je dan weer wilt ontspannen is een glas alcohol verleidelijk. Extra energie en ontspannen zijn beide erg aantrekkelijk voor jonge ouders, maar cafeïne en alcohol zijn niet de oplossing. Ze zorgen er namelijk voor dat je slechter slaapt. Drink dus ’s avonds liever geen koffie of andere dranken waar cafeïne in zit, zoals cola en zwarte thee. Probeer ook alcohol te vermijden. Vaak val je na een paar glazen alcohol als een blok in slaap, maar je slaapt wel onrustiger.

3. Accepteren van de situatie

Het kan frustrerend zijn wanneer je slecht slaapt als jonge ouder, maar jezelf verzetten tegen de situatie kan averechts werken waardoor je meer gaat piekeren en nog slechter gaat slapen. Het accepteren van de situatie en de gedachte dat deze korte nachten maar tijdelijk zijn, kan je er doorheen helpen.

Gerelateerde artikelen:

  • Goede nachtrust draagt bij aan wereldrecord
Terug naar overzicht

Weet je niet welk matras de juiste keuze is?

Op zoek naar een verkooppunt bij jou in de buurt?

Een koekje voor het slapen gaan?

M line plaatst functionele, analytische en marketing cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed, terwijl de analytische cookies ons helpen om de website te verbeteren. Via de marketing cookies kunnen we jouw interactie met ons binnen en buiten onze website te volgen. Dat doen we legitiem en belangrijk, anoniem. Meer weten? Lees hier alles over onze cookie- en privacyverklaring. Door te accepteren geef je toestemming voor onze marketing cookies. Kies je voor weigeren? Dan plaatsen we alleen functionele en analytische cookies.