M line
 

Advies nodig?
Bel met M line of bezoek een verdeler

Maak een afspraak

100 dagen omruilgarantie
In alle rust je matras uitproberen!

Zo kun jij stoppen met snurken!

Hierdoor stop JIJ met SNURKEN!

Een zagend, ruisend of brommend geluid… Bijna iedereen van ons snurkt weleens. Vaak tot ergernis van de partner of zelfs de buren aan toe! Wat is snurken, waar komt dit hinderlijke geluid vandaan en bovenal wat kun je er tegen doen? We gaan je helpen om je nachtrust er niet meer door te laten verstoren. Kun jij het maximale uit je nachtrust halen om overdag topprestaties te leveren!

In deze blog vertellen we je graag meer over het fenomeen snurken, de verschillende type snurkers die de slaapwereld kent, heel veel tips voor jou en je partner en we eindigen met meer informatie over slaapapneu. Snurken zou namelijk kunnen duiden op slaapapneu.


Wat is snurken?

Om te beginnen, wat is snurken eigenlijk? Wanneer je normaal ademhaalt, stroomt er lucht in en uit door je neus en mond. Echter als je plat op bed ligt, worden bepaalde holten kleiner. En door die versmalling van je luchtweg kan de inkomende en uitgaande lucht ervoor zorgen dat weefsel gaat trillen. Wat dus dat snurkende geluid geeft. 

Vergelijk het met het laten leeglopen van een ballon; omdat er veel lucht door een nauwe doorgang stroomt, begint dat gedeelte te trillen en ontstaat een snerpend geluid.

Geen zorgen, je bent heus niet de enige. Miljoenen mensen in Nederland snurken. Het is dan ook één van de meest voorkomende slaapstoornissen. En we zullen je vertellen, het komt bij alle leeftijden voor. Wel zie je dat mannen over het algemeen meer snurken dan vrouwen en het betreft veelal de rugslapers. Ook overgewicht kan zo’n vernauwing veroorzaken. Alcohol, bepaalde medicijnen en oververmoeidheid hebben een verslappend effect op je spieren. Dit kan eveneens leiden tot snurken.

Universele snurktips

Een paar algemene tips; drink dus niet teveel alcohol, met name niet meer twee uur voor het slapen gaan. Stop met roken en streef naar een goed lichaamsgewicht door voldoende te bewegen en gezond te eten. Een zware maaltijd vlak voor het slapen, is ook niet aan te raden.


Verschillende type snurkers

Hoe de vernauwing ’s nachts in bed precies wordt veroorzaakt, verschilt per persoon. Over het algemeen zijn er vier snurktypes van elkaar te onderscheiden. En als je van jezelf weet wat voor type snurker je bent, kun je het vervolgens gerichter verhelpen!

De neussnurker

Snurken kan het gevolg zijn van een slechte ademhaling door de neus. Een verstopte neus kan tijdelijk zijn, bijvoorbeeld vanwege een verkoudheid of allergie, maar ook van permanente aard. Denk hierbij aan een poliep, een afwijkend neusschot of vergrote neuskegel. Raadpleeg in deze laatste gevallen altijd een huisarts.

Tips voor neussnurkers

Probeer eens een neusdouche. Dit is een handig hulpmiddeltje wat je vult met lauwwarm water en zout om zo op een natuurlijke manier je neusholten te reinigen. Een ander effectief hulpmiddeltje is een neusspreider. Dit hulpmiddeltje plaats je in je neus en duwt de neusvleugels van binnenuit naar buiten. Kun jij weer vrij ademhalen door je neus! Hoewel de neus niet altijd de belangrijkste veroorzaker is van snurken, is een open neus wel cruciaal voor een goede nachtrust. De neus vormt immers het startpunt van de luchtweg. Dus ook als je niet snurkt, zijn een neusdouche en neusspreider een aanrader.

De mondsnurker

Snurken kan ook optreden wanneer je tijdens het slapen enkel door de mond adem haalt. Het snurkgeluid ontstaat dan door de vernauwing tussen de mond- en keelholte. Met een droge mond of een slechte adem in de ochtend als gevolg. Let wel, als je neus verstopt is adem je per definitie door je mond. Pak in dat geval dan eerst je verstopte neus aan. 

Tips voor mondsnurkers

Een mondstuk kan het mondsnurken voorkomen. Dit is een dun, flexibel plastic-bitje dat je voor het slapen gaan in je mond neemt. Je moet het zien als een soort beugel. Ook een speciale kinband voorkomt mondsnurken. Gemaakt van zacht materiaal en klittenband om je kaken te stabiliseren en je mond tijdens het slapen dicht te houden. Wist je trouwens dat je je mond en keel kunt trainen om ze fit te houden? Door bijvoorbeeld te zingen of blaasinstrumenten te bespelen.

Hierdoor stop JIJ met SNURKEN!

Stoppen met Snurken? Wil jij weten hoe je kunt stoppen met snurken. Dan ben je bij de juiste video beland. Snurken kan heel vervelend zijn. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je partner. Na het kijken van deze video heb jij alle tips hoe jij kunt stoppen met snurken >>

De tongsnurker

Tijdens het slapen, ontspannen de spieren in ons lichaam. Zo ook de tong, veelal wanneer je op je rug slaapt. Door de zwaartekracht valt de tong naar achteren wat de ruimte in de keel belemmert en het snurkgeluid veroorzaakt.

Tips voor tongsnurkers

Er zijn speciale snurkbeugels te koop die de onderkaak op een comfortabele manier iets naar voren brengt. Hierdoor ontstaat meer ruimte voor de luchtstroming in de keelholte. Een snurkbeugel kun je prima in combinatie met een neusspreider gebruiken. Kan het snurken in ieder geval niet liggen aan een verstopte neus of een blokkade in de mond. Zijn dergelijke attributen niks voor jou? Dan zou je positie-therapie kunnen overwegen. Door middel van speciaal ontworpen hulpmiddelen in bed, leer je jezelf een nieuwe slaaphouding aan en voorkom je dat je ’s nachts terugdraait op je rug en alsnog gaat snurken. Zo kan een goed hoofdkussen dat je de juiste ondersteuning geeft, al aanzienlijk helpen! Met het juiste kussen liggen je hoofd en nek in een correcte houding en is de kans op vernauwing, en dus snurken, stukken kleiner. 

De keelsnurker

Tot slot kan snurken ontstaan in de keel. Deze vernauwing in de luchtweg ontstaat wanneer het weefsel in de luchtweg ontspant. Vaak herken je keelsnurken aan luide geluiden die worden onderbroken door lange stiltes. Bovendien klinkt dit snurktype erg onritmisch. Soms kan je lichaam hierop reageren met een schrikreactie waardoor spieren aanspannen en je weer normaal kunt ademen. Hierdoor wordt keelsnurken veelal verward met slaapapneu, waar ik later nog even op terug kom.

Tips voor keelsnurkers

Keelsnurken is wat lastiger aan te pakken. Een veel gebruikte behandelmethode is CPAP-therapie. Dit staat voor continuous positive airway pressure. Een speciaal beademingsapparaat creëert een positieve druk waardoor je via een slang en ademmasker constanter kunt ademhalen. Een andere behandelmogelijkheid is EPAP-therapie. Een soortgelijk beademingsapparaat. Hierbij worden twee kleine pleisters met ventilatie over de neusgaten geplaatst. Je ademt gewoon normaal, maar het apparaat vertraagd het uitademen waardoor er meer druk in de luchtweg ontstaat en ze zodoende open blijft. Ook stimulatietherapie kan uitkomst bieden. Hierbij wordt als het ware een pacemakertje onder de tong geplaatst die elektrische schokjes afgeeft. De tong- en keelspieren spannen zich waardoor de blokkade wordt weggenomen.


Tips voor de partner

Je partner zal je dankbaar zijn met al deze tips en adviezen tegen het snurken. Slaap jij niet lekker doordat je partner snurkt? Laat hem of haar deze video zien en gebruik in de tussentijd oordopjes. Het kan immers niet de bedoeling zijn dat jij ’s nachts rechtop in bed zit door het gesnurk van je partner. Van slecht slapen is nog nooit iemand zich beter gaan voelen. Oordopjes dempen het omgevingsgeluid, zonder dat je ’s ochtends door je wekker heen slaapt. Wanneer je wakker wordt van het gesnurk, kun je je partner ’s nachts stimuleren om van slaaphouding te veranderen. Ook is er de truc met de tennisbal die het proberen waard is; naai een tennisbal aan de rugzijde van je partners pyjama. Dit zal ervoor zorgen dat je partner minder geneigd is om op zijn rug te slapen.


Slaapapnue

Keelsnurken kan soms duiden op slaapapneu. Slaapapneu komt gelukkig veel minder voor dan snurken. Toch heeft ongeveer 5% van de Nederlandse bevolking hier last van. Slaapapneu is het tijdelijk stoppen van de ademhaling gedurende het slapen. Deze stops ontstaan doordat de spieren in de keel ontspannen en de luchtweg zodanig vernauwd dat je lichaam ontwaakt, de spieren aanspant en er weer lucht naar binnen kan. Dit wakker worden, duurt zo kort dat je het niet doorhebt maar heeft dus wel een negatief effect op de kwaliteit van je nachtrust. Je wordt vermoeid wakker en die aanhoudende vermoeidheid brengt serieuze risico’s met zich mee. Neem in dit geval contact op met je huisarts.

Als het goed is, is snurken met al deze info zodadelijk verleden tijd en kunnen jij én je partner weer een goede nachtrust tegemoet zien. Wil je investeren in een goed kussen en weet je niet goed welk type kussen het meest geschikt is voor jou? Kijk dan in onze webshop of laat je in één van onze M line verdelers adviseren.

Terug naar overzicht
Matrassenwijzer. Ontdek welke matras het beste bij u past.

Matrassenwijzer

Ontdek welke matras
het beste bij je past.

Doe de test
Verkooppunten. Altijd een verkooppunt in de buurt.
Verdelers

Altijd een M line
verdeler in de buurt!

Vind verdelers

Mline.be maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?