M line
 

Advies nodig?
Bel met M line of bezoek een verdeler

Maak een afspraak

100 dagen omruilgarantie
In alle rust je matras uitproberen!

Dit betekenen jouw dromen!

Dit betekenen jouw DROMEN! | SLAAPTIPS van M line

Wist je dat je gemiddeld 6 keer per nacht droomt?! Nadat we wakker worden, vergeten we vaak onze dromen. Of niet, wanneer de droom heel veel indruk heeft gemaakt. Dromen zeggen veel over wat jou bezighoudt of dwarszit. Wanneer je vaak hetzelfde droomt, hebben ze zelfs een diepgaandere betekenis… We vertellen je in deze blog graag meer over dromen. Wat is dit fenomeen, wanneer gedurende de nacht droom je en wat betekent je droom dan? Ook vertel ik je meer over hoe je je droom kunt beïnvloeden. Zo kun je je al dromend jezelf zelfs bepaalde vaardigheden aanleren?! Presenteren, skiën…

Wat zijn dromen?

Iedereen droomt, ook jij! Ondanks dat we onze dromen niet altijd kunnen herinneren, doen we het toch zo’n 2 uur per nacht verdeeld over gemiddeld 6 dromen. Dat betekent dat we op jaarbasis maar liefst 2.000 dromen hebben! Reden temeer om dromenland eens grondig onder de loep te nemen.

Dromen bestaan uit beelden, emoties en gevoelens die elkaar in rap tempo opvolgen. Als het ware een film van je eigen gedachten. Je geest toont je deze onvrijwillig en willekeurig. Al heeft je droom vaak wel een rode draad. Die overigens niet altijd logisch is of voldoet aan de dagelijkse verwachtingspatronen. In je dromen bestaat er bijvoorbeeld geen zwaartekracht en transformeer en verplaats je snel.

Deze uiteenlopende projectie van beelden gedurende je slaap hebben een functie. Tijdens het dromen herstelt de geest namelijk van de dag. Bepaalde delen van je hersenen die overdag actief zijn, zijn dat ’s nachts niet en vica versa. En dit zorgt voor een omgedraaide verwerking van informatie. Dromen is dus juist gezond. Het stelt je geest in staat de overvloed aan prikkels te verwerken waardoor je overdag beter kan omgaan met emoties.

Wanneer droom je?

Door de jaren heen hebben veel neurobiologische wetenschappers zich gebogen over het fenomeen dromen. Zij stelden onder meer vast dat we gedurende de nacht verschillende fasen doorlopen. Ofwel de zogenaamde slaapcyclus.

  • Fase 1 - sluimerfase: dit is de overgangsfase van waken naar slapen, je dommelt langzaam in, je hersenactiviteit neemt af en je oogbewegingen worden trager. Over het algemeen duurt deze fase slechts enkele minuten;
  • Fase 2 - lichte slaap: in deze fase slaap je heel licht, je wordt niet meer wakker van elk geluid, maar tegelijkertijd kun je wel nog makkelijk wakker worden;
  • Fase 3 - diepe slaap: op dit punt in de slaapcyclus wordt je ademhaling langzaam, ontspannen je spieren en daalt je hartslag. Je wordt niet zo makkelijk meer wakker en als je in deze fase wordt gewekt, ben je gedesoriënteerd. In deze fase herstelt met name je lichaam;
  • Fase 4 - REM-slaap: in de REM-slaap worden bepaalde delen van je hersenen juist weer getriggerd en gaan je ogen snel bewegen. REM staat niet voor niets voor Rapid Eye Movement. In deze fase van je slaapcyclus begin je dus met dromen en wordt de informatie van overdag verwerkt.

Al deze fasen doorlopen we meermaals per nacht. Afhankelijk van hoe lang je slaapt, doorloop je in zijn totaliteit gemiddeld 6 keer de slaapcyclus. Dat maakt dat je per nacht dus circa 6 dromen hebt. Word je tijdens je REM-slaap wakker? Dan kan je geest dus niet optimaal herstellen.

Wat voor soort dromen zijn er?

Je droomt dus hoe dan ook elke nacht tijdens je REM-slaap. Om ze bij het ontwaken niet gelijk te vergeten, helpt het om je dromen op te schrijven. Ieder mens is anders en doet overdag andere indrukken op. Daardoor is iedere droom elke dag weer anders. En in dromen, kan ook werkelijk alles! Je kunt bijvoorbeeld ineens vliegen of slaat een knappe prins of prinses aan de haak. Je fantasie neemt de vrije loop met je. Bepaalde veelvoorkomende dromen of elementen in dromen, kunnen een diepgaandere betekenis hebben. Door je dromen te analyseren, kom je er dus achter welke kwesties je écht bezighouden en hier overdag op anticiperen.

 

Dit betekenen jouw DROMEN! | SLAAPTIPS van M line

Weet jij wat jouw dromen betekenen? Na deze video wel!  >>

Wat betekent mijn droom?

Droom je dat je wordt achtervolgd?

Dan is het belangrijk om te achterhalen door wie of wat je wordt achtervolgt. Dit symboliseert namelijk dat je voor iets of iemand bang bent. Dit kan een angst zijn waar je je al bewust van bent of juist niet!

Droom je dat je naakt bent?

Dit kan erop duiden dat je verlangt naar vrij en onbevangen zijn. Geen verantwoordelijkheden en verwachtingen waaraan je moet voldoen. Ook kan het naakt zijn in dromen slaan op een angst om jezelf letterlijk of figuurlijk bloot te geven. Dat je het bijvoorbeeld lastig vindt om in bepaalde situaties volledig jezelf te zijn.

Plots vallen

In sommige dromen beklim je een berg, vlieg je over een stad heen en plots val je. Het plots vallen, bijvoorbeeld in een zwart gat, geeft aan dat je in het dagelijks leven te veel van jezelf vraagt. Het vliegen in een droom betekent juist dat je je doorgaans vrij en krachtig voelt.

Tanden verliezen

Een ander veelvoorkomend element in dromen is het verliezen van je tanden. Dit suggereert doorgaans dat je een nieuwe fase in je leven tegemoet gaat. Net zoals je vroeger je melktanden verloor en een volwassen gebit kreeg. Ook kan het symbool staat voor de angst om ouder te worden en het verlangen naar je jeugd.

Droom je dat je verdrinkt?

Dit geeft aan dat je in het dagelijks leven overweldigd raakt door emoties. Dit kan refereren aan de huidige situatie, maar dit kunnen ook verdrongen gevoelens zijn.

Droom je dat iemand anders verdrinkt?

Dan symboliseert het dat je betrokken bent bij iets waar je geen controle op hebt. De situatie ligt dan buiten je macht.

Overleden personen

Dromen over een overleden persoon die in jouw droom nog leeft, betekent vaak dat je het overlijden nog niet hebt geaccepteerd. Dromen met hierin onbekende personen weerspiegelen een nieuwe kant van jezelf.

Vermoorden of vermoord worden

Wat heftigere dromen zijn dromen over iemand vermoorden, vermoord worden of doodgaan in je droom. Na dit soort dromen, schrik je vaak ook wakker! Dit duidt om een nare ervaring die je hebt meegemaakt of confronteert je met jezelf. Wanneer je zelf de moordenaar bent, kan dit betekenen dat je iets wilt afsluiten of in het dagelijks leven je zelfbeheersing lijkt te verliezen.

Kun je jezelf leren dromen?

Al slapend kun je jezelf aanleren te beseffen wat je droomt. Dit heet lucide dromen. En zodra je je dus bewust bent van wat je droomt, stelt dat je vervolgens in staat je droom te beïnvloeden! Hoe fijn is dat, dan zorg je er toch gewoon voor dat het goed eindigt!? Door je dromen te sturen, zou je al slapend zelfs bepaalde vaardigheden kunnen oefenen of aanleren. Een Duitse droomonderzoeker ontdekte bijvoorbeeld dat mensen die in hun dromen oefenden om muntjes in een kopje te werpen en dat vervolgens in het echt deden, beter presteerden.

Stap 1 om lucide te dromen, is om je dromen te onthouden of op te schrijven. Vervolgens ga je je dromen analyseren aan de hand van de terugkerende elementen die ik in het vorige hoofdstuk opsomde. Tot slot dien je je overdag bewuster af te vragen of iets werkelijk is of niet. Vragen om te controleren of je op dat moment wel of niet aan het dromen bent. Zoals: wat ben ik aan het doen? Kan dat eigenlijk wel? Hoe kom ik hier? Dit klinkt gek, maar door je dit overdag bewuster af te vragen ga je je na verloop van tijd ’s nachts realiseren dat je droomt.  

Nachtmerries

Hoeveel je droomt, betekent niet automatisch dat je goed hebt geslapen. Sommige dromen beleef je zo intens dat je de volgende ochtend juist vermoeider wakker wordt. Ook nachtmerries kunnen je nachtrust grondig verstoren. Zeker als je ze vaak hebt. Zulke angstdromen zijn vaak levensecht, waardoor je ’s nachts wakker schrikt en je slaap abrupt wordt onderbroken. En dat gaat je de volgende ochtend niet in de koude kleren zitten. Wanneer de nachtmerries hardnekkig blijven terugkeren, kan het zelfs leiden tot slaapproblemen. Los van nachtmerries, kun je ook last hebben van nachtangst. Dit komt het meeste voor bij kinderen tussen de 3 en 7 jaar. Dit zijn onbewuste paniekaanvallen en hebben niks met dromen te maken. Beelden en gedachten spelen namelijk geen rol, maar het is pure angst of paniek. In de wetenschap noemen we dit Pavor Nocturnus. Het komt dan ook niet voor in de REM-slaap, maar in de fase ervoor: de diepe slaap. Kenmerken voor nachtangst zijn zweten, een versnelde ademhaling en hartslag, wilde bewegingen, schreeuwen en het lijkt vaak alsof diegene wakker is. Raadpleeg in dat geval een arts of psycholoog.

Iedereen droomt en dromen is dus hartstikke gezond voor je! Het zorgt ervoor dat je overdag het maximale uit je dag kunt halen en alle prikkels en informatie hebt verwerkt. Mits je niet te vaak eng droomt tenminste! We hopen je hiermee wegwijs te hebben gemaakt in dromenland. Slaap je slecht omdat je niet het juiste matras of kussen hebt of deze misschien is versleten? Laat je in één van onze M line verdelers adviseren. 

Terug naar overzicht
Matrassenwijzer. Ontdek welke matras het beste bij u past.

Matrassenwijzer

Ontdek welke matras
het beste bij je past.

Doe de test
Verkooppunten. Altijd een verkooppunt in de buurt.
Verdelers

Altijd een M line
verdeler in de buurt!

Vind verdelers

Mline.be maakt gebruik van functionele en analytische cookies om je beter van dienst te kunnen zijn, daarnaast willen we graag jouw toestemming voor onze marketing cookies waarmee wij je beter en persoonlijkere aanbiedingen kunnen doen op partnersites. Ga je akkoord met het plaatsen van deze cookies?